#241: De kloof tussen muziek als kunst en als content
Met het oprukken van AI-muziek begint zich in de muziekindustrie een kloof af te tekenen. Contentplatforms, supermarkten en techbedrijven die muziek vooral als content beschouwen, vinden het eigenlijk wel lekker, die technologische ontwikkeling, terwijl echte muzikanten de muziek als kunst beschouwen steeds verder in de hoek gedreven worden. We spreken met reclamemuziekbureau Massive Music, met Henk Westbroek over zijn verloren rechtszaak tegen Universal en met kunstenaar Boris Acket over het gigantische doek dat hij ontwierp voor Fred Again..
- Datum:
- Duur:
Meer afleveringen van De Machine
-
#247: 50 Cent rekent af met Diddy
50 Cent scoort momenteel zijn grootste hit sinds In Da Club: een vierdelige Netflix-documentaire over P. Diddy, een trap na voor de hiphopmogul die afgelopen mei vier jaar cel aan z’n broek kreeg. Voordat je je afvraagt: wat heeft 50... -
#246: Spotify Wrapped, de hoogmis van de datamining
Hoeveel minuten heb jij geluisterd? Wat is je muzikale leeftijd? Welke guilty pleasure komt bovendrijven? Heeft je dochter je account weer gekaapt? De jaarlijkse Spotify wrapped zorgt weer voor heel wat lijstjesvertier, maar is het wel... -
#245: Ben jij al klaar voor de zomer?
We zijn nog nauwelijks bijgekomen van de zomer van 2025, maar het regende de afgelopen week alweer festivalaankondigingen. Dus in plaats van dit jaar te sluiten, gaan we vandaag het nieuwe popjaar 2026 openen, met een hoop muziek en een...