Frederique vraagt door
Follow the Money Follow the Money
Download NRC audio app
Follow the Money is een journalistieke beweging m…
Beschikbare afleveringen
-
Nederlands mijnbouwbedrijf dat graaft naar metalen voor onze smartphones probeert de wet te omzeilen
In Congo moeten bedrijven die daar naar bijzondere aardmetalen delven, een percentage van de omzet afstaan aan het land. Zo kunnen scholen en ziekenhuizen worden gebouwd en ziet de bevolking iets terug van de miljardenwinsten. Recent... -
Hoe we ontdekten dat defensie en politie klant zijn bij het omstreden techbedrijf Palantir
Palantir wordt wel het meest mysterieuze bedrijf van Silicon Valley genoemd. Zelfs oud-medewerkers kunnen niet altijd uitleggen wat het bedrijf doet. Rosanne Kropman stuitte op informatie waaruit blijkt dat de politie in Nederland... -
Stichting Durf te Dromen van profvoetballer werd: durf te cashen
Profvoetballer Redouan El Yaakoubi profileert zich als weldoener voor kinderen in achterstandswijken. Maar achter de schermen van zijn stichting Durf te Dromen stroomde al minstens een miljoen euro naar een commerciële bv, blijkt uit... -
Achter de schermen bij de elite
Bijna niemand weet van het bestaan van exclusieve genootschappen in ons land waar de economische, politieke en culturele elite elkaar ontmoet. Tijdens etentjes netwerken ze daar met elkaar ‘onder gelijken’. Bas van Beek en Birte... -
De ontdekking van de zorgcowboy
Eelke van Ark, een van de journalisten van het eerste uur bij FTM, verlaat de redactie. Voordat ze de deur echt achter zich dicht doet, vertelt ze aan de hand van drie onderzoeken die zij de afgelopen dertien jaar heeft gedaan welke... -
Hoe festivals en uitgeverijen stilletjes zijn overgeleverd aan het grote geld
Artiesten en schrijvers zijn opgeschrikt door onderzoek van Henk Willem Smits en Remy Koens. Wat is er aan de hand: het Amerikaanse private equity-bedrijf KKR heeft zich zonder ruchtbaarheid ingekocht in festivals en uitgeverijen. Hoe... -
Podcast | Draaien supermarkten ons een poot uit?
Albert Heijn was te gast in politiek Den Haag, om te verklaren waarom onze boodschappen zo duur zijn. De supermarkt wees erop dat je voor een goed inzicht álle producten met elkaar moet vergelijken. Journalist Vincent Verweij vroeg bij... -
Podcast | Grote man achter Britse supermarktketen lobbyde jarenlang voor ‘Frankensteinvoedsel’
Lise Witteman van Follow the Money’s Bureau Brussel deed eigenlijk onderzoek naar allerlei andere zaken, toen ze wel erg vaak de naam David Sainsbury tegenkwam. Ze ontdekte dat deze Britse baron, erfgenaam van de supermarktketen... -
Schandalen teisteren de bank die miljarden voor grote Europese projecten uitleent
Wanneer er in de Europese Unie grote bouwprojecten van de grond moeten komen, vinden commerciële banken die vaak te riskant. Daarom is de Europese Investeringsbank opgezet, die miljarden aan ziekenhuizen, waterleidingbedrijven en andere... -
Diëten met afslankmiddelen en druipende kaaspizza’s
Voedingsbedrijven als Nestlé en Unilever spelen handig in op de hype rond het afslankmiddel Ozempic. Deze bedrijven bieden ‘speciale’, bewerkte producten die goed zouden passen in een dieet. Mathilde de Jeu en Irene van den Berg van The... -
Als militair op Tinder ben je een makkelijk doelwit voor spionnen
In uniform en met een wapen op de foto op Tinder. Enigszins begrijpelijk als trotse militair, maar niet handig als je bedenkt dat via die app gemakkelijk je identiteit, functie en reisbewegingen te volgen zijn. Datajournalist Martijn... -
Chaos bij jeugdzorg in Hoenderloo drijft dorpsbewoners tot wanhoop
Hoenderloo was decennialang een bekende opvangplek voor jongeren die niet meer thuis konden wonen. Nu staat er een projectontwikkelaar aan het roer die de panden verhuurt aan een samenraapsel van zorgbedrijven. Jongeren wonen samen op...