#91 Vleesreclames in de ban: Een logische stap of ultieme betutteling? (Deel 1)
Help Studio Plantaardig en vul onze korte enquête
in op www.studioplantaardig.nl/enquete dank je!
____________________________________________________________
Het lijkt zo logisch als wat: als je als overheid wil dat je mensen ergens minder van gaan consumeren, dan is het stoppen met promoten van dat product in de openbare ruimte stap één. Een groot aantal gemeentes is op dit moment dan ook bezig om een verbod op reclames voor bijvoorbeeld vliegen of vlees te formuleren.
_____________________________________________________
Samen maken we meer mogelijk, steun onze
podcast en help ons groeien met jouw donatie:
studioplantaardig.nl/donatie
_____________________________________________________
Hoe pak je een verbod op vleesreclame aan? Wat vindt de reclame-industrie er van? En hoeveel vat heeft reclame eigenlijk op ons? Dat zoeken we uit in dit tweeluik.
In deze aflevering gaan we in op de Gemeente Haarlem, die als eerste het initiatief nam voor een verbod op vleesreclames. Ook spreken we een neuromarketeer die ons uitlegt wat reclame met ons brein doet.
In deze aflevering:
- Ziggy Klazes, gemeenteraadslid GroenLinks in Haarlem
- Lodewijk Jürgens, Beleidsadviseur Gemeente Haarlem
- Tjarda van der Vijver, jurist bij Advocates for the Future
- Marthe Hesselmans, Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
- Martin de Munnik, co-founder bij Neurensics
Credits:
Interviews en montage: Esther Molenwijk
Research: Mara Ruiter
Voxpop: Tessa Stevens
Audio mixage: Marlon van der Pas, Nothing Blank
Help Studio Plantaardig en vul onze korte enquête in op www.studioplantaardig.nl/enquete dank je!
Help ons het plantaardige nieuws te verspreiden: deel deze podcast.
Ga naar studioplantaardig.nl en volg ons via BlueSky, Mastodon, Instagram, Facebook, YouTube, TikTok & #StudioPlantaardig
Geef onze podcast ook een rating en schrijf een mooie recensie. Alvast enorm bedankt!
- Datum:
- Duur:
Meer afleveringen van Studio Plantaardig
-
#93 Polarisatie: nodig voor verandering of contra-productief? Bart Brandsma, polarisatie-expert
Help Studio Plantaardig en vul onze korte enquêtein op www.studioplantaardig.nl/enquete dank je!____________________________________________________________ Bart Brandsma is filosoof en polarisatie-expert. Hij schreef het boek... -
Vegan Journaal #62: Horeca kan 76 miljoen dieren uitsparen (plus 133 miljoen garnalen)
Help Studio Plantaardig en vul onze korte enquêtein op www.studioplantaardig.nl/enquete dank je!____________________________________________________________ Rectificatie: In de titel stond een door Pablo genoemd aantal van 33 miljoen... -
#92 Vleesreclames in de ban: Een logische stap of ultieme betutteling? (Deel 2)
Help Studio Plantaardig en vul onze korte enquêtein op www.studioplantaardig.nl/enquete dank je!____________________________________________________________In dit tweede deel kijken we naar de ontwikkelingen in de verschillende steden....